Parkeringskrav for Lindesnes Kommune, Punkt 2.9 i Kommuneplanens arealdel 2023-2035
Se Lindesnes Kommune sin nettside for hele Kommuneplanens arealdel 2023-2035, Planbestemmelser, som er vedtatt av kommunestyret 07. september 2023.
Parkeringskrav er angitt for følgende soner: indre sentrum, ytre sentrum og ytre sone. Se kart.
a) I indre sentrum skal nye parkeringsplasser etableres i større fellesanlegg, fortrinnsvis i fjellanlegg eller under bakken.
b) Parkeringsplasser skal i utgangspunktet opparbeides på egen grunn, eller gjennom tinglyst avtale på areal i nærmiljøet. Dette arealet skal maksimalt befinne seg 300 meter fra den boenheten, eller maksimalt 300 meter fra det næringsarealet som utløser parkeringskravet. Formell avkjørselstillatelse til parkeringsområdet er et krav. Avstand mellom parkeringsplass på tinglyst areal i nærmiljøet og den boenheten eller det næringsarealet som utløser kravet, skal måles i gangavstand langs offentlig vei til innkjørsel til parkeringsarealet.
c) Krav til parkeringsplasser iht. tabell:
• I felles parkeringsanlegg skal minst 40 % være plasser med løsning for standard lading av elbil. Disse plassene skal være tilgjengelige for alle brukere av anlegget.
• Det skal også være trygge, funksjonelle og attraktive sykkelparkeringsplasser.
• For andre typer bygg og arealbruk/ anlegg enn opplistet i tabell, for eksempel barnehage, institusjoner, hoteller, restauranter, gjelder samme krav som for kontor, industri og lager.
• Avløpsvann fra parkeringsanlegg må knyttes til oljeutskiller.
Krav til parkeringsplasser | |||
BYGNINGSTYPE | INDRE SENTRUM | YTRE SENTRUM | YTRE SONE (resten av kommunen) |
Boenheter < 30 m2 | 0 (1) | 0,5 (1) | 0,5 (1) |
Boenheter < 80 m2 | 1 (2) | 1,25 (1) | 1,5 (1) |
Boenheter > 80 m2 | 1 (3) | 1,5 (2) | 2 (2) |
Forretning | 2 (2) pr. 100 m2 | 2 (2) pr. 100 m2 | 2 (2) pr. 100 m2 |
Kontor/industri/lager | 1 (2) pr. 100 m2 | 1 (2) pr. 100 m2 | 1 (2) pr. 100 m2 |
Serviceanlegg/ferieleil. | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Hytte/fritidsbolig | 2 | 2 | 2 |
Idrettsanlegg | 0,2 pr. tilskuerplass | 0,2 pr. tilskuerplass | 0,2 pr. tilskuerplass |
Båtplasser | 1/6 pr. båtplass* |
* Unntak for dette kravet når båtplassene er knyttet til bakenforliggende boligeiendommer.
Arealberegning baseres på bruksareal (bruksareal (BRA)) i Norsk Standard 3940. Tall i parentes gjelder for sykler.
d) For svært store og/eller komplekse saker må parkeringskravet vurderes konkret i plan-/ byggesaken. Blant annet bygg i kategorien skoler, idrettshaller, forsamlingshus, kollektivknutepunkt og lignende krever slik særskilt vurdering.
e) For næringsareal og publikumsbygg skal det være avsatt areal for scootere, mopeder, MC osv. Behov og areal vises i forbindelse med godkjenning av utomhusplan i byggesak.
f) Krav til universelt utformede parkeringsplasser For alle typer arealbruk gjelder følgende minimumskrav:
• 0-5 parkeringsplasser: Ingen krav til universelt utformede plasser.
• Mer enn 5 parkeringsplasser: 8 % av parkeringsplassene skal være universelt utformet, minimum 1 plass.
• Størrelse på universelt utformet parkeringsplass skal være 4,8×6 meter. g) Unntak fra pkt. c)
Dersom det ikke er mulig å opparbeide parkeringsplasser for bil på egen grunn, eller gjennom tinglyst avtale på areal i nærmiljøet, kan det inngås skriftlig avtale med kommunen for å sikre det nødvendige antall plasser. For boliger og næringsbygg, som i avtale med kommunen får anledning til å benytte frikjøpsordning fra parkeringsbestemmelsene, kreves innbetaling av fastsatt frikjøpssum pr p-plass. Pris for kjøp av slik rettighet fastsettes av kommunen. Innbetalte midler på frikjøpsordningen settes på eget fond. Fondets oppsparte midler kan kun benyttes til etablering av nye p-plasser/p-anlegg i sentrum av Mandal.
h) I leilighetsbygg avsettes minst 1 m2 pr. leilighet for ganghjelpemidler, barnevogner, sykkeltilhengere.
i) Dersom annet ikke er bestemt i reguleringsplaner er en parkeringsplass for bil lik 18 m2 for overflateparkering og 25 m2 i parkeringshus.
j) Det skal også utarbeides en standard for funksjonell, trygg og attraktiv parkering i kommunens sentrum, med særlig fokus på Mandal sentrum. Sykkelparkeringsplassene skal også være lokalisert slik at de korter ned tilgangen på fasilitetene i sentrum sammenliknet med bil.